Moda

Já há sucessor para Karl Lagerfeld — e é uma mulher

Virginie Viard foi o braço direito do diretor criativo da Chanel nas últimas três décadas.
A nova diretora criativa.

Karl Lagerfeld morreu esta terça-feira, 19 de fevereiro, aos 85 anos. De acordo com o jornal “Public“, o criador tinha cancro no pâncreas. No mesmo dia, através do Instagram oficial, a Chanel anunciou quem vai suceder-lhe enquanto diretor criativo (neste caso, diretora) da marca francesa: Virginie Viard.

Começou a estagiar na Chanel quatro anos depois de o alemão integrar a equipa, em 1987. Tornou-se essencial no trabalho de Lagerfeld nas últimas três décadas. “Ela é a minha diretora, a minha mão direita e a minha mão esquerda”, contou o estilista em entrevista à “Elle” norte-americana, em novembro do ano passado.

Já Virginie descreveu-se como “alguém que ajuda a dar vida à visão” do criador.

O estilista não compareceu no último desfile da Chanel, que aconteceu em Paris, no final de janeiro. Na altura, a comunicação da marca francesa justificou a ausência com “cansaço”. Logo aí suspeitou-se que algo mais se passava, uma vez que ele nunca tinha falhado uma única apresentação. Foi a agora nova diretora criativa da marca quem pisou a passerelle para agradecer.

Virginie Viard é, assim, a primeira mulher a ocupar o cargo desde a fundadora, Coco.

Lagerfeld nasceu na Alemanha em 1933. Era diretor criativo da Chanel desde 1983. A sua vida teve tantos sucessos como polémicas. Disse que Adele era gorda e criticou o movimento #MeToo. Além disso, era obcecado com a magreza extrema. Recorde o artigo da NiT que conta a história de vida do estilista.

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It is with deep sadness that the House of CHANEL announces the passing of Karl Lagerfeld, the Creative Director for the CHANEL Fashion House since 1983. An extraordinary creative individual, Karl Lagerfeld reinvented the brand’s codes created by Gabrielle Chanel: the CHANEL jacket and suit, the little black dress, the precious tweeds, the two-tone shoes, the quilted handbags, the pearls and costume jewelry. Regarding Gabrielle Chanel, he said, “My job is not to do what she did, but what she would have done. The good thing about Chanel is it is an idea you can adapt to many things.” A prolific creative mind with endless imagination, Karl Lagerfeld explored many artistic horizons, including photography and short films. The House of CHANEL benefited from his talent for all the branding campaigns related to Fashion since 1987. Finally, one cannot refer to Karl Lagerfeld without mentioning his innate sense of repartee and self-mockery. Alain Wertheimer, CEO of CHANEL, said: “Thanks to his creative genius, generosity and exceptional intuition, Karl Lagerfeld was ahead of his time, which widely contributed to the House of CHANEL’s success throughout the world. Today, not only have I lost a friend, but we have all lost an extraordinary creative mind to whom I gave carte blanche in the early 1980s to reinvent the brand.” Bruno Pavlovsky, President of Fashion at CHANEL, said: “Fashion show after fashion show, collection after collection, Karl Lagerfeld left his mark on the legend of Gabrielle Chanel and the history of the House of CHANEL. He steadfastly promoted the talent and expertise of CHANEL’s ateliers and Métiers d’Art, allowing this exceptional know-how to shine throughout the world. The greatest tribute we can pay today is to continue to follow the path he traced by – to quote Karl – ‘continuing to embrace the present and invent the future’.” Virginie Viard, Director of CHANEL’s Fashion Creation Studio and Karl Lagerfeld’s closest collaborator for more than 30 years, has been entrusted by Alain Wertheimer with the creative work for the collections, so that the legacy of Gabrielle Chanel and Karl Lagerfeld can live on.

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